De klachtenfunctionaris houdt een overzicht bij van alle ontvangen klachten met daarbij het onderwerp of de onderwerpen van de klacht.
De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter verbetering van procedures.
Minimaal eenmaal per jaar worden de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.
Oudezijds Advocaten is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. De Geschillencommissie Advocatuur behandelt geschillen tussen advocaten en cliënten over de kwaliteit van de dienstverlening en de hoogte van declaraties overeenkomstig het Reglement Geschillencommissie Advocatuur. De commissie kan ook oordelen over verzoeken om schadevergoeding (tot maximaal 10.000 euro). Betreft het geschil een opdracht van een particuliere cliënt, dan voorziet het Reglement in een bindend advies, tenzij de cliënt zich binnen een maand na de afhandeling van de klacht door Oudezijds Advocaten wendt tot de gewone rechter. In geval van een incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies indien de cliënt het nog openstaande bedrag onder de Geschillencommissie stort. Doet hij dit niet, dan is op die incasso arbitrage van toepassing. Betreft het geschil een opdracht van een zakelijke opdrachtgever, dan voorziet het Reglement in arbitrage. De commissie is alleen bevoegd uitspraak te doen als een cliënt en een advocaat schriftelijk hebben afgesproken de Geschillencommissie Advocatuur een oordeel te vragen bij een geschil. Tegen de uitspraak van de Geschillencommissie kan geen hoger beroep worden ingesteld.
Het Reglement kan worden opgevraagd bij de secretaris van de Geschillencommissie op het adres Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
Meer informatie over werkwijze van de geschillencommissie is te vinden via de volgende link: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/advocatuur/.
Indien een oplossing niet mogelijk is en evenmin een regeling via de Geschillencommissie Advocatuur kan worden bereikt, kan de cliënt(e) (ook) een klacht neerleggen bij de deken van de Orde van Advocaten Amsterdam. Deze kan ook bemiddelend optreden in het geval van klachten. Voor klachten kunt u zich wenden tot de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten, gevestigd aan de Paulus Potterstraat 18, 1071 DA Amsterdam ( tel. 020 - 589 60 00 en email: orde@aova.nl).
Oudezijds Advocaten
Nassaukade 116HS
1052 EB Amsterdam
Postbus 3611 1001 AK Amsterdam
T 020 – 5150250